Zabieram was na planetę Quartax! Tym razem przygotowanych zostało dla was 8 gatunków do rozwijania - 4 roślinne i 4 zwierzęce.
ZASADY OGÓLNE
Zasady pozostają z grubsza te same co w poprzednich odsłonach, więc polecam do nich zajrzeć jeśli ktoś nie kojarzy.
Wprowadziłem jednak kilka ważnych zmian, o których poniżej. Chciałbym także wyraźnie zaznaczyć zasady już znane, ale warte przypomnienia:
- KAŻDY nowy gatunek musi posiadać nazwę dwuczłonową. Przydatna ona będzie w organizacji gatunków. Gdyby było ich tak dużo że wykres miałby stać się nieczytelny to będzie można zamiast obrazków użyć oznaczeń skróconych skonstruowanych przeze mnie według sztywnych reguł. Przydzielone przeze mnie skróty oczywiście podawałbym na bieżąco aby nikt nie miał wątpliwości jak zidentyfikować swój gatunek.
- Dobrze by było gdyby nazwa gatunku miała jakieś logiczne powiązanie z jego charakterystycznymi cechami, ale nie będzie to ostatecznie grało większej roli. Jeśli ktoś chce zachować w tym jakiś porządek (do czego zachęcam!) to sugeruję zmieniać nazwę rodzaju (pierwszy człon) dopiero gdy zaaplikowana zmiana sprawia że nowo powstały gatunek wyraźnie odróżnia się od przodków, np. ryba wychodzi na ląd albo ssak wychodzi z lasu na sawannę.
- Jeden post może zawierać ewolucję maksymalnie trzech gatunków, przy czym muszą to być gatunki pochodzące od innych przodków pierwotnych (czyli na przykład krzokosz suchotnik, borak błotniak i furnik półnosek, a nie trzy odnogi furnika półnoska)
- Zabrania się umieszczania jednego posta pod drugim - jeśli chcemy dodać więcej niż 3 ewolucje, musimy poczekać aż ktoś inny wyśle wiadomość ewoluującą choćby jednego osobnika.
- Uznajemy że stworzone przez was gatunki nie są na Quartaxie samotne - oprócz mikrobów i innego takiego czy innego planktonu występują także pomniejsze roślinki (jak trawa czy mech) oraz bezkręgowce (jak stawonogi czy mięczaki). Całą resztę organizmów wytworzycie sami.
- Jako że dozwolone jest tworzenie odnóg, dla pewności proszę podać od jakiego gatunku pochodzi ten nowo stworzony. Można użyć pełnej nazwy bądź skrótu jeśli ten już został przeze mnie przydzielony.
- Słowo „roślina” oznaczać będzie nie tylko rośliny, ale wszystkie królestwa organizmów z grubsza nieruchomych - a zatem także grzyby, glony, porosty itd.
- Tak jak w poprzednich edycjach pojawią się zmiany klimatu, anomalie, katastrofy, tajemnicze zdarzenia et cetera
- Do hostingu obrazków używamy imgura, ze względu na zachowanie najlepszej jakości oraz długi czas przechowywania obrazków.
- Do edycji obrazków używamy Painta lub jego odpowiedników pozwalających na obróbkę grafiki w podobnym zakresie (warstwy, przezroczystość, desenie, gradienty, tekstury i inne bajery nie wchodzą w grę). Ważne: NIE UŻYWAMY NARZĘDZIA PĘDZLA (a także jego odpowiedników w innych programach) - tylko ołówek, kształty, wypełnienie, gumka, ewentualnie zaznaczanie o ile nie utrudni to edycji obrazka w sposób znaczny.
- Nie wolno zmieniać rozmiaru obrazka (1300x965px), aczkolwiek można zmieniać rozmiar czy umiejscowienie poszczególnych jego elementów.
- Zasadniczo każdy gatunek zostaje zaakceptowany, nawet gdyby miał od razu zginąć. Oczywiście będą wyjątki, do których należy m. in. niestosowanie się do wymogów dot. łatwości edycji obrazka.
- Wprowadzono system osiągnięć (opis w dalszej części)
- Wprowadzono system klimatu (opis w dalszej części)
GATUNKI STARTOWE
Krzokosz suchotnik (skrót: KяNk_001) - powszechny na całym globie krzew o szerokiej tolerancji ekologicznej i wzroście do 1 metra. Jego charakterystyczną cechą jest bardzo szybkie dojrzewanie i usychanie - w postaci uschłej krzokosz może przetrwać nawet do pięciu lat, co stanowi jakieś 80% czasu od jego wykiełkowania z zasianego przez wiatr nasiona aż do ostatecznego rozpadnięcia się tkanek w pył. Uschłe krzokosze posiadają bardzo sztywne pnącza w które łatwo zaplątać się mogą pomniejsze zwierzęta. Przed uschnięciem krzokosze posiadają intensywnie zielony kolor oraz wykształcają czarne jagody o skłonności do błyskawicznego fermentowaniu po kontakcie ze słońcem dłuższym niż trzy godziny.

Ałan twardziel (skrót: AлГl_003) - irracjonalnie sterczący badyl gdzieś w trawie, zdający się nie posiadać sensu istnienia, niezdatny do spożycia ani żadnego innego pożytku środowisku nieprzynoszący; oto grzyb zwany ałanem - pojedyncza zdrewniała kolumna rozmnażająca się poprzez zarodniki rozsiane po całym ciele. Część nadziemna zazwyczaj dorasta do 0.8 metra wzwyż. Z jakiegoś jednak powodu ałan upodobał sobie tereny wysokogórskie - tam osiąga wysokość nawet pięciu metrów! Niestety nie dodaje mu to piękna ni powabu - ałan wygląda tam po prostu jak dużo wyższy i dużo grubszy badyl.

Laonium boracze (skrót: LnRч_005) - porastająca dna zbiorników wód słodkich roślina, której część „naddenna” składa się z samego kwiatu i owocu, zaś cała jej reszta znajduje się pod dnem. Laonium wytwarza soczyste, słodkie i mięsiste owoce które po dojrzeniu odrywają się od rośliny i wędrują ku tafli wody, po której dryfują zachowując świeżość przez wiele dni. Owoce, a także pozostałe na dnie liście laonium są ulubionym przysmakiem boraków. Najkorzystniejsze warunki wegetacji to niewielkie stawiki, prędko nagrzewane przez słońce w strefie ciepłej - tam owocują regularnie przez cały rok. Nie występują w górach ani w strefie polarnej.

Bazylik pustynny (skrót: BzNn_007) - gatunek skrzypu, którego pojedyncze pędy rosną w kolistych skupiskach i splatają się u góry, co nadaje im kształt kopuły z nadbudówką. Takie kopuły na urodzajnych ziemiach dorastają nawet do półtora metra wysokości, jednakże o wiele powszechniej bazyliki występują na suchych i nieurodzajnych terenach klimatu gorącego, gdzie nieczęsto dorastają jednego metra. Jedna kopuła potrafi pozostać na swoim miejscu nawet 12 lat, jednakże w tym czasie pędy ją budujące potrafią się zmienić wielokrotnie. Bazylik jest trujący, przed spożyciem go ostrzegają wściekle żółte kłosy zarodnikowe.

Furnik półnosek (skrót: FrSk_002) - prymitywny, jednoskrzydły stawonóg z długą ssawką, o długości ciała nie przekraczającej dwóch centymetrów, po ziemi poruszający się poprzez rytmiczne podskoki (nawet na wysokość metra!), a w powietrzu - dzięki wiatrowi. Jego skrzydło pozwala na przemierzanie wieluset kilometrów w krótkim czasie, choć oczywiście kierunek podróży pozostaje zależny od wiatru. Jego ssawka służy do przebijania łodyg roślin i pobierania z nich substancyj odżywczych, a także do zaplatania kokonu. Kokon taki jednak nie ma nic wspólnego z przeobrażeniem - pełni on funkcję gniazda dla składanych jaj, trumny dla osobnika dorosłego oraz stołówki dla wyklutych z jaj larw - w dokładnie takiej kolejności. Od wyklucia do śmierci w kokonie mijają około cztery dni. Powszechny na całym globie.

Borak błotniak (skrót: BrNk_004) - ociężały zwierz wielkości średniego psa, zdający się przypominać we wielu aspektach zarówno gada (np. zmiennocieplność jak i ssaka (np. żyworodność). Żyje w stadach, żywi się pokarmem roślinnym oraz mniejszymi zwierzętami. Potrafi pływać, a także oddychać pod wodą nawet do czterech godzin, gdzie nieznacznie nabiera zwinności. Brak zębów nadrabia twardym, niemalże zdrewniałym językiem pokrytym kolcami. Lubi wygrzewać się na słońcu po błotnych kąpielach. Jego gruba, złuszczała skóra chroni go przed wieloma zagrożeniami. Zamieszkują tereny ciepłe i chłodne. Żyją około ośmiu lat.

Zagłowa gołomóżdżna (skrót: ZgЖn_006) - ten głowonóg jest aktualnie największym ze zwierząt. Sama jego głowa ma wymiary dorosłego rysia. Zamieszkuje morza i oceany, żywi się planktonem i dożywa nawet stu lat. Charakterystyczna narośl na głowie jest w istocie mózgiem, odseparowanym od środowiska jedynie cienką, przejrzystą błonką. Zagłowa nie ma w swoim środowisku żadnych wrogów, dlatego zasiedla morza całej planety, radząc sobie zarówno w gorących strefach okołorównikowych, jak i przy skutych lodem biegunach. Zagłowy prowadzą samotniczy tryb życia, odseparowują się od innych osobników. Gromadzą się jedynie podczas okresu rozrodczego, kiedy to można natknąć się pod wodą na płynące na oślep, składające się z nawet dwudziestu sklejonych ze sobą zagłów kule pokaźnych rozmiarów.

Jarczor fujec (skrót: JrJc_008) - niewielki nielot dorastający do 15 cm, żywiący się nasionami roślin oraz małymi owadami. Specyficzna budowa ciała uniemożliwia mu skuteczne chodzenie, a tym bardziej latanie czy pływanie. Podczas wędrówek (których zresztą stara się unikać) można zobaczyć stado co jakiś czas potykających się i z trudem podnoszących pierzastych fajtłapów, niekiedy z wybitymi oczami czy połamanymi skrzydłami. Te żyjące w ciepłych czy chłodnych rejonach stosunkowo często padają ofiarą boraków, więc ich populacja jest tam na wymarciu. Dużo więcej przedstawicieli tego gatunku mieszka na terenach polarnych, gdzie całkiem dobrze radzą sobie z wiecznym mrozem.

OSIĄGNIĘCIA
Osiągnięcia będą zdobywane solidarnie przez wszystkich graczy - będą efektem waszej kooperacji i porozumienia. Zdobycie wszystkich osiągnięć uznamy za wystuprocentowanie gry, co oznaczać będzie pewnie koniec mojego zajmowania się nią jako kierownik. Jeśli któryś z graczy się zgłosi, przekażę mu stery za dalsze losy gry i wtedy pewnie sam zabawię się w ewoluowanie gatunków :D ale nic na siłę.
Osiągnięcia do zdobycia:
- Nie ogarniam wykresu - razem istnieje co najmniej 80 gatunków
- Ratunek tułaczy - razem istnieje co najmniej 10 gatunków roślin zamieszkujących strefę gorącą.
- Zapachniało, zajaśniało! - razem istnieje co najmniej 15 gatunków roślin zamieszkujących strefę ciepłą lub chłodną.
- Sałata morska - razem istnieje co najmniej 10 gatunków roślin podwodnych
- Marzenie pejzażystów - razem istnieje co najmniej 10 gatunków roślin zamieszkujących strefę wysokogórską
- Kraina Lodu - razem istnieje co najmniej 10 gatunków roślin zamieszkujących strefę polarną.
- Nie będzie nas... - istnieją co najmniej 3 gatunki wysokich roślin tworzących lasy
- Anomalia - wykształcono roślinę mięsożerną - ✔
- Demony pustyni - razem istnieje co najmniej 8 gatunków zwierząt zamieszkujących strefę gorącą.
- Przyzwoity wynik - razem istnieje co najmniej 25 gatunków zwierząt zamieszkujących strefę ciepłą lub chłodną.
- Groza z głębin - razem istnieje co najmniej 8 gatunków zwierząt podwodnych - ✔
- Zdobywcy - razem istnieje co najmniej 8 gatunków zwierząt zamieszkujących strefę wysokogórską
- Twardziele - razem istnieje co najmniej 8 gatunków zwierząt zamieszkujących strefę polarną - ✔
- Lotnik skrzydlaty - razem istnieje co najmniej 5 gatunków zwierząt latających
- Baczność! - wykształcono zwierzę dwunożne o wyprostowanej postawie ciała
- Minecraft - wykształcono gatunek zdolny do posługiwania się prostymi narzędziami
- God Save the King - wykształcono gatunek zorganizowany w struktury hierarchiczne
- Manus patis - wykształcono gatunek świadomie hodujący po co najmniej jednym gatunku zwierzęcia i rośliny
- Ecce Homo - wykształcono gatunek spełniający na raz warunki osiągnięć Minecraft, God Save the King i Manus patis
- Wojna - wykształcono co najmniej dwa gatunki spełniający warunek osiągnięcia Ecce Homo
Być może ta lista wydaje się wam mało interesująca (o poszczególnych strefach będzie dalej) i łatwa do zaliczenia. I tu wchodzi pewien myk: osiągnięcia będą się zmieniać wraz z postępem rozgrywki. Dlatego jeśli na przykład wskutek globalnego ocieplenia wszystkie lodowce zostaną roztopione, osiągnięcia dotyczące strefy polarnej ustąpią miejsca innym, zapewne trudniejszym do zdobycia. To nieco utrudni wam ich zdobywanie i doda do zabawy nieco nieprzewidywalności. Tak czy siak liczba dostępnych osiągnięć pozostanie niezmienna i będzie wynosić 20.
Rzecz jasna raz zdobyte osiągnięcia pozostają zaliczone nawet jeśli warunki na planecie się zmienią a gatunki spełniające te warunki wyginą.
Do śledzenia spełniania poszczególnych warunków dla osiągnięć posłuży wam przygotowany przeze mnie arkusz, na podstawie którego łatwo sprawdzicie jakie warunki spełnia dany gatunek i jak daleko wam brakuje do osiągnięcia.
link do arkusza
Stan osiągnięć:
4/20
15%
☻☻☻☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺
KLIMAT
Na Quartaxie występuje 5 stref klimatycznych: gorąca, ciepła, chłodna, polarna i wysokogórska (+ wody słone ciepłe i chłodne oraz słodkie). Pory roku jak na razie nie występują - na każdej ze stref klimat pozostaje taki sam przez cały czas. Oto schemat rozmieszczenia poszczególnych stref:

Oczywiście ta „mapa” jest wyłącznie symboliczna; nie oznacza że na Quartaxie kontynenty wyglądają dokładnie tak, że nie ma archipelagów czy samotnych wysp, że nie ma zatok, półwyspów et cetera. Schemat służy wyłącznie lepszemu wyobrażeniu sobie sytuacji.
Opis poszczególnych stref:
- Gorąca: pustynie, stepy, sawanny; opady raczej niskie, temperatury w dzień bardzo wysokie, lecz w nocy niskie (nawet blisko 0). Roślinność uboga, ale bogatsza niż w strefie polarnej.
- Ciepła: opady znacznie wyższe niż w strefie gorącej, temperatury w dzień nieco niższe, lecz za to z mniejszym wahaniem w nocy. Częste burze. Obok chłodnej jedna z najdogodniejszych stref do rozwoju życia.
- Chłodna: opady podobne co w strefie ciepłej, jednakże temperatury są generalnie niższe, często w okolicach zera. Duża wilgotność terenu, co sprzyja powstawaniu bagien i mokradeł. Obok ciepłej jedna z najdogodniejszych stref do rozwoju życia.
- Polarna: opady niskie lub zerowe, temperatury bardzo niskie przez całą dobę, która zresztą działa inaczej niż na reszcie planety; występuje zjawisko dnia i nocy polarnej. Poza tym większość obszaru pokrywa śnieg, a roślinność jest bardzo uboga.
- Wysokogórska: im wyżej, tym niższe temperatury i uboższe opady, co przekłada się na niską urodzajność terenu. Bardzo silne wiatry i trudne warunki migracji zwierząt. Najwyższe szczyty pokryte są śniegiem.
Wraz ze zmianami klimatycznymi, katastrofami i innymi zdarzeniami poszczególne strefy znikną, zmienią się bądź zostaną zastąpione przez inne. Prawdopodobnie w pewnym momencie pojawią się także pory roku.
Uwaga: występowanie w wodzie słodkiej klasyfikuje gatunek także do zwykłego podziału, podczas gdy słonowodne są po prostu organizmami podwodnymi.
ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY