Marequel pisze:
9. Informatyka lekko do poprawy. Scratcha do kosza, C++ nie jest aż tak trudny, reszta jest nawet znośna, kogo interesuje więcej i tak będzie wszystko wiedział i sie rozwinie dalej w temacie, a reszcie to nie potrzebne i tak więc po co
Takie pytanie - widziałeś kiedyś lekcję programowania w środowisku szkolnym?
Szczególnie na niższym etapie nauczania jak choćby okolice połowy szkoły podstawowej.
To wydaje się proste, ale wymaga jednak odpowiedniego sposobu myślenia, którego nie każdy jest w stanie się szybko nauczyć.
Ponieważ obecnie prawie każdy język w zasadzie kopiuje dużo z C, to nie musisz już zmieniać zwykle sposobu myślenia. Jak chcesz spróbować lekkiej wersji tego zobacz jakąś wersję Lispa (np. Clojure, czyli dość nowoczesne wydanie) - nie jest trudy, ale wymaga przestawienia się na trochę inne myślenie, gdzie nie ma linii kodu, a są listy. I listy list. I list list list. I...
No cóż, po prostu w zasadzie wszystko jest listą.
I właśnie dlatego powstał Scratch. Scratch nie uczy programowania, a uczy jak się programowania uczyć. Na czym to polega, kilku podstawowych konceptów programistycznych i tym podobnych. I mówiąc "podstawowych" mam na myśli głównie te zupełnie podstawowe rzeczy, które dość szybko się bierze jako oczywistości. Działanie zmiennych, pętle, warunki - to wydaje się czymś zupełnie banalnym gdy się to rozumie i niektóre osoby bardzo szybko to załapią, ale nie każdy.
I to co ważne, Scratch uczy tego w bardzo graficzny i satysfakcjonujący sposób. Niemal zawsze to co się zrobi będzie miało jakąś graficzną reprezentację, co jest znacznie lepszym feedbackiem dla dzieci niż biały tekst na czarnym tle.
Ale Scratch jest narzędziem i jak każde narzędzie trzeba jednak umieć go wykorzystać. Wiele razy słyszałem o złym wykorzystaniu scratcha. Choćby wprowadzanie go pod sam koniec podstawówki lub nawet w gimnastyka jest bardzo średnim pomysłem.
Bowiem to, gdzie nie obronię scratcha to wrażenie infantylności. Scratch jest stworzony dla dzieci i wygląda jak coś stworzonego dla dzieci. Nawet 13 latek pewnie nie będzie do tego podchodził zbyt chętnie.
Powiedziałbym, że dobrym wiekiem na wprowadzenie scratcha jest jakieś 8-11 lat. Z doświadczenia mogę ci powiedzieć, że raczej dla większości z tych dzieci scratch jest idealnym materiałem na początek nauki i jest w stanie zainteresować programowaniem osoby, które uważały wcześniej, że to zbyt trudne i nudne.
I nie wyobrażam sobie uczenia takich dzieci c++. W ten sposób tylko się im obrzydzi programowanie.
Oczywiście, późniejsze etapy nauki to co innego. Tak jak 2-4 klasa to może być spokojnie scratch, to wyżej celowałbym w coś innego. Python+turtle albo jeśli jest w klasie problem z angielskim Logomocja. Ponoć processing ze składnią Pythona jest też całkiem fajny.
A w gimnazjum/7 i 8 klasie/szkole średniej można by albo kontynuować Pythona, tyle że kończąc skupienie na grafice, albo zacząć wprowadzać jakiś inny język. HTML jest z tego co wiem w podstawie programowej, więc wprowadzenie JavaScripta mogło by być dobrym rozszerzeniem tego.
Albo właśnie c++. Jak wspomniałem masa języków inspiruje się c I cpp, więc to jest tro hę podobne do łaciny, ułatwiając znacznie naukę kolejnych języków (tylko ta łacina jest językiem żywym i do tego jednym z najpopularniejszych na świecie).