Nordowie
Wydatki:
Ulepszam prowincję z drewnem o jeden poziom za 15 złota i 1 żywności.
Ulepszam jedną prowincję z żywnością o jeden poziom za 30 złota.
Werbuję 40 Łuczników Wikingów za 60 złota, 2 drewna, 2 skóry, 2 żywności.
Werbuję 100 Wikingów za 30 złota, 2 żywności, 2 drewna.
Wojna:
Jarl Olaf na jednym drakkarze i w asyście 10 Łuczników Wikingów i 40 Wikingów wyrusza na otwarte wody rzeką jak najbliżej wybrzeża Nordów, aby nie został dostrzeżony. Później ma krążyć wokół wybrzeża naszego wroga, a to z dwóch celów. Poboczny i mniej istotny to obserwacja wybrzeża, aby zdobyć jakieś informacje o r*chach wroga na wybrzeżu, jego osadnictwie i umocnieniach, ale celem nadrzędnym jest wstrzymanie dostaw żywności do Matranigi, aby osłabić wroga i ułatwić sprawę reszcie. Jeśli chodzi o okręty tegoż państwa to mają być one tępione bez litości. Jak? Drakkar ma za zadanie doścignąć wroga, łucznicy uszczuplić jego obronę, a wtedy wojownicy dokonają reszty podczas abordażu. Ewentualnych jeńców i łupy przeładować na drakkar, statek zatopić i odpłynąć. Nie nawiązywać walki, jeśli wróg będzie dysponować jakimikolwiek machinami, chyba że Jarl zdoła jakoś przechytrzyć lub podejść oponenta. Statki handlowe innych nacji płynące do królowej Abimboli mają być traktowane bardziej ulgowo, a mianowicie drakkar ma je doścignąć i zapowiedzieć, że jeśli nie odpłyną, poniosą konsekwencje. Jeśli odpłyną, zostawić w spokoju, chyba że spróbują wrócić. Jeśli spróbują lub odmówią, taktyka taka jak wyżej.
Jak pokazuje poniższa mapka, pora przenieść wojnę na teren wroga i wykorzystać fakt, że pewnie jest on już silnie osłabiony poprzednimi starciami, kiedy to był szarpany i naruszany przez najazdy grabieżcze.
Czerwona strzałka to drakkary Jarlów Bronisza i Hardrady, którzy mają proste zadanie: Zdobyć prowincję. Po przypłynięciu w pobliże brzegów drakkary mają odwrócić się do niego burtami, wojownicy ustawić mur tarcz, a łucznicy ostrzeliwać wroga. Po uszczupleniu jego sił desantu mają dokonać Wikingowie wspierani przez Łuczników Wikingów. Jeśli uda się pokonać wroga na brzegu, należy zająć całą prowincję. Później dwie trzecie Wikingów i wszyscy Łucznicy Wikingów mają zająć się jej obroną, a reszta ma za zadanie wprowadzić władzę Wielkiego Jarla na nowych ziemiach: Ogłosić to wszystkim mieszkańcom, tych którzy przyjmą to ze spokojem zostawić w, cóż, spokoju, okazujących niezadowolenie publicznie wychłostać, a tych, którzy otwarcie zaprotestują mają zginąć, ich rodziny trafią do niewoli, a dobytek ma zostać rozgrabiony, a następnie puszczony z dymem. Wszystko w formie przestrogi. Dodatkowo, zarówno atak, jak i późniejszą obronę lub pacyfikację ludności mają wspierać kolejni Wikingowie, będący odwodami czekającymi na drugim brzegu, które mają przeprawić tam oba drakkary. Same okręty powinny wrócić do prowincji macierzystej po zakończeniu operacji, ale muszą być gotowe do wysłania posiłków, a w ostateczności również ewakuacji wojska. Jeśli do tego dojdzie, wszyscy mieszkańcy mają zostać uprowadzeni w niewolę lub zabici, cała prowincja obrabowana, a to, czego nie można zabrać, ma być zniszczone. Krótko mówiąc, taktyka spalonej ziemi pełną gębą.
Co ważne, podczas ataku pierwszego rzutu osłoną wojowników i łuczników przed strzałami, oszczepami i innymi pociskami miotanymi z lądu mają być nie tylko burty drakkarów bądź tarcze, ale też część jeńców. Którzy? Głównie mężczyźni, ponieważ dzieci mają być rozdane parom bezdzietnym lub chętnym na ich wychowanie, aby mogły wzrastać w kulcie Tempusa i kulturze Nordów, kobiety zaś mają zostać rozdzielone metodą zawodów dla poszczególnych wojowników, którzy ich schwytali. Mężczyźni mają być przekazani kmieciom czy arystokracji jako niewolnicy. W rolę żywych tarcz wcielić więc mężczyzn nienadających się do służby lub pracy oraz niezbyt urodziwe kobiety.
Siły pierwszego rzutu:
Dwa drakkary, 40 Łuczników Wikingów (po 20 na drakkar), 60 Wikingów (po 30 na drakkar) i ewentualni jeńcy-żywe tarcze.
Siły drugiego rzutu (odwód po drugiej stronie rzeki)
100 Wikingów (po 50 na drakkar).
Mapa:
Dodatkowo na każdą sąsiednią prowincję ma ruszyć po dwóch Zwiadowców i 10 Wikingów (ci pierwsi mają zostać przetransportowani po zdobyciu prowincji, ustanowieniu obrony i pacyfikacji ludności, a drudzy są ochotnikami z całej armii, zarówno nowicjusze jak i weterani), aby sprawdzić jakie czekają tam wrogie siły, fortyfikacje, osady i tak dalej. W wypadku wykrycia natychmiast się wycofać, najlepiej sformować mur tarcz i przebijać się, Wikingowie mają chronić Zwiadowców.
Pozostałe siły, czyli 1 Zwiadowca, 7 Łuczników Wikingów i 20 Wikingów ma pilnować porządku w państwie.
Przed samą wyprawą Jarl Wulfgar ma przemówić do biorących udział w operacji wojowników, aby odwołać się do ich wiary w Tempusa, naród i wodza, wspomnieć o tym, że zwycięzcy otrzymają należne łupy i chwałę, a zabici na zawsze odpoczną na Wielkiej Uczcie u Tempusa.
Dyplomacja:
Przyjmuję posła Zao i przedstawiam mu warunki: Ich prowincja zostanie włączona w obręb państwa Nordów bez rozlewu krwi. Jakiekolwiek podatki będą nakładane na ludność tylko wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. W zamian mają oni wyposażyć w pożywienie, ubrania, sprzęt i przewodników tych Nordów, którzy zechcą przejść przez góry. Ponadto po zawarciu umowy do wioski zostanie wysłany jeden z Nordów w roli obserwatora, aby mógł przyjrzeć się gorącym źródłom i tak dalej.
Handel:
Kupiłem od Bellum 4 żywności za 40 złota.
Kupiłem od Ramez 2 kamienia za 36 złota.
Kupiłem od Ramez 3 skóry za 75 złota.
Badania:
Najlepsi szkutnicy w kraju mają na rozkaz Wielkiego Jarla rozpocząć prace nad nowymi okrętami, które mają przypominać drakkary, ale powinny być od nich większe, aby móc transportować więcej łupów, niewolników i wojowników oraz pływać na coraz to odleglejsze lądy. Na początek prac otrzymują 22 złota, aby sprawdzić, czy są w ogóle wstanie coś takiego zrobić na chwilę obecną, określić ile to może mniej więcej kosztować i ewentualnie jakie będą parametry takiego okrętu.
Podsumowanie:
Moje łączne zyski z handlu to 4 żywności, 2 kamienia i 3 skóry.
Moje łączne straty z handlu to 151 złota.
Na werbunek i inne wydatki przeznaczyłem łącznie 175 złota, 5 żywności, 4 drewna i 2 skóry.