Czyli jak utrudnić, bądź ułatwić sobie życie w tym pokręconym świecie. W tym systemie chodzi o wydawanie punktów, które mamy zarówno może nam dać jakaś profesja czy też je odebrać oraz punkty, które otrzymujemy za przyznanie sobie wad i je tracimy za przyznanie zalet. Niektóre cechy mają swoje przeciwieństwa, dlatego też nie można ich wybrać, bo będą się ze sobą "gryźć". Przy tworzeniu postaci trzeba wyjść na zero punktów lub na plus. Zatem przejdźmy do zalet:
Kocie oczy (-2): Widzisz w nocy lepiej, niż inni
Szybko czytający (-2): Potrafisz szybciej czytać, przy okazji można swoją wiedzę poszerzać dzięki książkom. Przeciwne cechy: Wolno czytający i Analfabeta
Nocny marek (-2): Potrzebujesz mniej snu. Cecha przeciwna: Śpioch
Sztuka przetrwania (-2): Trudne warunki pogodowe ci nie straszne, czyli po prostu nie rozchorujesz się od nich
Zręczność (-2): Szybciej zabierasz rzeczy ze sobą czy też je gdzieś odkładasz, takie coś czasem się przydaje. Przeciwna cecha: Dwie lewe ręce
Silny żołądek (-3): Zatrucie pokarmowe ci nie straszne, a przynajmniej jest mniejsze ryzyko na to. Przeciwna cecha: Słaby żołądek
Biegacz (-4): +1 do biegania
Dietetyk (-4): Znasz wartości odżywcze żywności, nawet zabitej wiewiórki czy jakichś znalezionych jagódek.
Grał w baseball (-4): +1 do celności obuchami.
Gracja (-4): Poruszasz się znacznie ciszej, co przydaje się zakładając, że wszędzie są zombie, a one bazują mocno na słuchu. Cecha przeciwna: Niezdarność.
Mniejszy apetyt (-4): Jesz jedynie 3/4 tego czego potrzebują inni. Cecha przeciwna: Apetycik.
Niepozorność(-4): Mniejsza szansa na to, że zauważy cię zombie. Cecha przeciwna: Rzuca się w oczy.
Odwaga (-4): Mniejsza podatność na panikę. Cecha przeciwna: Tchórzostwo.
Ogrodnik (-4): Lepiej idzie ci uprawa roślinek, co przy założeniu, że jedzenie wkrótce się skończy może się bardzo przydać.
Okaz zdrowia (-4): Mniejsza podatność na choroby, tak samo wolniejszy proces przemiany, więc jest większa szansa na przeżycie po usunięciu kończyny. Cecha przeciwna: Podatność na choroby
Sanitariusz (-4): +1 do pierwszej pomocy.
Szczęście (-4): Czasami po prostu można mieć szczęście, co nie? (Pomoc przy znajdywaniu różnych, często lepszych rzeczy) Cecha przeciwna: Pech
Wędkarz (-4): +1 do wędkowania
Mechanik amator (-5): posiadanie wiedzy na temat naprawy pojazdów cywilnych, +1 do mechaniki (pojazdów)
Gimnastyk (-5): +1 ciche chodzenie, +1 zręczność
Awanturnik (-6): +1 do celności obuchami i ostrzami
Bystry uczeń (-6): Szybciej przychodzi ci zdobywanie wiedzy i umiejętności. Cecha przeciwna: Słaby uczeń
Były skaut (-6): +1 pierwsza pomoc i zbieractwo
Gruba skóra (-6): Mniejsza szansa na przebicie skóry przez zadrapanie i ugryzienie. Cecha przeciwna: Delikatna skóra
Lekcje samoobrony (-6): +1 do gardy obuchów i ostrzy
Lubi gotować (-6): Znasz w małym palcu sporo przepisów kulinarnych, a także +2 do gotowania
Mocny (-6): Większy odrzut przy uderzeniu zombie z broni białej, większy udźwig oraz +2 do siły Cechy przeciwne: Mocarz, Słaby, Anemia.
Niskie pragnienie (-6): Potrzeba ci jedynie 1/2 dziennego spożycia napojów
Sokole oko (-6): Widzisz znacznie więcej, niż inni... Po prostu masz szerszy kąt widzenia, więc trudniej cię zaskoczyć. Przeciwna cecha: Krótkowzroczność
Szybka regeneracja (-6): Szybko wychodzisz cało z chorób jak i urazów cielesnych. Cecha przeciwna: Powolna regeneracja
Traper (-6): +1 do stawiania pułapek i zbieractwa
Wyostrzony słuch (-6): Większy zasięg słuchu. Cechy przeciwne: Niedosłyszący i Głuchy
Wysportowanie (-6): +2 do kondycji. Cechy przeciwne: Żelazne Płuca, Nie w formie, Zupełnie bez formy, Nadwaga, Otyłość
Zielarstwo (-6): Znakomicie rozróżniasz leśne rośliny przez co nie masz co się bać o to, że zjesz coś trującego, dodatkowo możesz znajdować rośliny lecznicze i robić z nich okłady i lekarstwa, rzecz jasna o ile masz do tego moździerz.
Zorganizowanie (-6): Potrafisz pomieścić więcej w kieszeniach, plecakach, torbach itd. Przeciwna cecha: zdezorganizowanie.
Budowlaniec (-8): Stawiasz lepsze konstrukcje, a są one także wytrzymalsze. +1 do konserwacji obuchów i ostrz, a także +1 do stolarstwa
Myśliwy (-8): +1 do celowania, skradania i stawiania pułapek
Uzależniony od Adrenaliny (-8): W przeciwieństwie do innych, u ciebie panika dodaje sił oraz prędkości, rzecz jasna dłuższa panika niż kilka razy dziennie może doprowadzić do ataku serca
Żelazne płuca (-10): Jest z ciebie prawdziwy maratończyk, potrafisz biegać szybciej nie męcząc się przez dłuższy czas. +4 do kondycji. Przeciwne cechy: Wysportowanie, Nie w formie, Zupełnie bez formy, Nadwaga, Otyłość
Mocarz (-10): Znacznie większy odrzut przeciwnika po uderzeniu bronią białą, znacznie zwiększony udźwig oraz +4 siły. Przeciwne cechy: Mocny, Słaby, Anemia.
Trochę tego było... To teraz przejdźmy do wad:
Dwie lewe ręce (+2): Wolniej idzie ci przeszukiwanie i zabieranie rzeczy. Cecha przeciwna: Zręczność
Hipochondria (+2): Może okazywać symptomy infekcji, nie będąc zarażonym.
Krótkowzroczność (+2): Wolniej zauważa zombie oraz ludzi, węższy kąt widzenia. Cecha przeciwna: Sokole oko
Niedosłyszący (+2): Mniejszy zasięg słuchu. Cechy przeciwne: Wyostrzony słuch i Głuchy
Niezdarny (+2): Robisz więcej hałasu przy poruszaniu się. Cecha przeciwna: Gracja
Tchórzostwo (+2): Szczególna podatność na panikę. Cecha przeciwna: Odwaga
Wolno czytający (+2): Czytanie zajmuje ci więcej czasu. Cechy przeciwne: Szybko czytający i Analfabeta
Hemofobia (+3): Panikujesz przy opatrywaniu ran własnych, nie możesz wykonywać pierwszej pomocy na innych.
Słaby żołądek (+3): Większe prawdopodobieństwo zatrucia pokarmowego przy spożyciu czegoś nieświeżego.
Agorafobia (+4): Panikujesz na otwartych przestrzeniach
Apetycik (+4): Musisz jeść tyle co półtora chłopa. Przeciwna cecha: Mniejszy apetyt
Klaustrofobia (+4): Panikujesz w zamkniętych przestrzeniach
Pacyfista (+4): Gorzej ci idzie walka bronią, tak w rzeczywistości to po prostu wolniej nabywasz nią doświadczenia
Palacz (+4): Palenie co prawda sprawia, że przemija ci stres i smutek, ale jak nie palisz, to zaczyna to szybko rosnąć.
Pech (+4): Jeżeli coś może pójść źle, to przeważnie tak właśnie będzie. Cecha przeciwna: Szczęście
Podatność na choroby (+4): Większa podatność na rozchorowanie, szybsza przemiana w zombie
Rzuca się w oczy (+4): Większa szansa na zauważenie przez zombie
Zdezorganizowanie (+4): Zdecydowanie nie znasz się na zarządzaniu miejscem, mieścisz mniej rzeczy w plecakach, szafkach itd. Cecha przeciwna: Zorganizowanie
Śpioch (+4): Potrzebujesz więcej snu. Cecha przeciwna: Nocny Marek
Astma (+5): Szybciej się męczysz
Delikatna skóra (+6): Wyższe prawdopodobieństwo przebicia skóry przez zadrapania i ugryzienia. Cecha przeciwna: Gruba skóra
Duże pragnienie(+6): Pijesz tyle wody co dwie osoby. Cecha przeciwna: Niskie pragnienie
Nadwaga (+6): Biegasz wolniej, a także szybciej się przy tym męczysz. Cechy przeciwne: Otyłość, Wysportowanie i Żelazne Płuca, Niedowaga, Znaczna niedowaga, Nie w formie
Niedowaga (+6): Zmniejszenie siły i wytrzymałości, zwiększenie podatności na obrażenia
Nie w formie (+6): -2 do kondycji. Cechy przeciwne: Wysportowanie, Żelazne Płuca i Zupełnie bez formy
Niespokojny sen (+6): Zmęczenie podczas snu spada wolniej.
Powolna regeneracja (+6): Wolniej wychodzi z chorób i urazów. Cecha przeciwna: Szybka regeneracja
Słaby (+6): Mniejszy odrzut przeciwnika po uderzeniu bronią białą, zmniejszony udźwig oraz -2 siły. Przeciwne cechy: Mocny, Mocarz, Anemia.
Słaby uczeń (+6): Wolniej przychodzi ci zdobywanie wiedzy i umiejętności. Cecha przeciwna: Bystry uczeń
Analfabeta (+8): Nie potrafi czytać. Cechy przeciwne: Wolno czytający i Szybko czytający.
Anemia (+10): Znacznie mniejszy odrzut przeciwnika po uderzeniu bronią białą, znacznie zmniejszony udźwig oraz -5 siły. Przeciwne cechy: Mocny, Mocarz, Słaby.
Otyłość (+10): Zmniejszona szybkość biegu, bardzo niska wytrzymałość i duże męczenie się biegiem, zwiększona podatność na obrażenia, w końcu łatwiej trafić. Cechy przeciwne: Wysportowany, Żelazne płuca, Nie w formie, Nadwaga, Niedowaga, Znaczna niedowaga
Znaczna niedowaga (+10): Znaczne zmniejszenie siły i wytrzymałości, zwiększenie podatności na obrażenia. Cechy przeciwne: Otyłość, Nadwaga, Niedowaga
Zupełnie bez formy (+10): -4 do kondycji. Cechy przeciwne: Wysportowanie, Nie w formie, Żelazne Płuca
Głuchy (+12): No cóż, po prostu nie słyszysz nic, da się z tym jakoś żyć, ale lepiej mieć wtedy oczy dookoła głowy. Cechy przeciwne: Wyostrzony słuch i Niedosłyszący