Czy muzyka, plastyka oraz technika w szkole podstawowej powinna być oceniana?

Avatar
Konto usunięte
Muzyka i plastyka od czwartej klasy powinna się połączyć w "Wychowanie Kulturalne" to tak na marginesie ale wracając do głównego tematu to te przedmioty nie powinny być oceniane.

Avatar
Konto usunięte
Tak, bo zależy to od kogoś umiejętności.

Avatar
RhobarIII
Uważam że muzyka, plastyka oraz technika powinny być oceniane. Ale niekoniecznie w kwestii wykonania, talentu, pomysłu czy nawet "starań". Chodziłoby raczej o znajomość omawianych pojęć oraz ocenę zrozumienia omawianych technik, a w przypadku muzyki opanowanie pamięciowe tekstu i melodii danej piosenki. Do tego jest zdolny każdy, niezależnie od utalentowania. Przykładowo jeśli uczeń ma zadane narysować budynek z zastosowaniem perspektywy linearnej, światłocienia i kompozycji otwartej, to nauczyciel powinien ocenić czy wszystkie wymagane elementy są na rysunku. Jeśli uczeń ma zadane nauczyć się "Bogurodzicy", to nauczyciel powinien ocenić czy dobrze został opanowany tekst, czy w wykonaniu ucznia słychać melizmaty. I tak dalej, i tak dalej...

internetexplorer pisze:
"Wychowanie Kulturalne"


Ja miałem takie połączenie muzyki i plastyki, nazywało się po prostu "Zajęcia artystyczne". Czasem były też elementy teatru, ale tylko przez rok.

Avatar
Konto usunięte
Ja się całkowicie zgadzam z tym co mówi Rhobar.

Avatar
Konto usunięte
Też się z tym zgadzam.

Avatar tadeusz999
Technika tak, bo uczy ciekawych rzeczy na temat dzisiejszego stanu różnych urządzeń co jest przydatne. Muzyka i plastyka powinna być przedmiotami dodatkowymi. Chociaż muzykę lubię - bo dużo tej dobrej, klasycznej się przerabia w szkole. Chociaż mogli by dodać więcej - ku postępowi chciałoby się rzec - muzyki filmowej i tej z gier.

Avatar MorsZDidgeridoo
Na technice wykonuje się także czynności manualne oraz plastczne

Avatar Nanook
Zgadzam się z Rhobarem, aczkolwiek tylko w przypadku klas 4 wzwyż. Na wcześniejszym etapie edukacji dziecko powinno się uczyć kreatywności, bawić i poznawać świat, coś do czego oceny i nauka teorii nie jest potrzebne. Dlatego przydałoby się na takich lekcjach dawać też dzieciom instrumenty, żeby sobie pobębniły, kredki, żeby coś narysowały itd.
A sensu istnienia przedmiotu technika nigdy nie zrozumiem. Jedyne co stamtąd pamiętam to nauka pisma technicznego co było cholernie nużącym i niepotrzebnym zajęciem. No i raz robiliśmy tosty. Ale tak to był to najbardziej absurdalny przedmiot szkolny jaki miałem.

Avatar
Konto usunięte
Nanook pisze:

A sensu istnienia przedmiotu technika nigdy nie zrozumiem. Jedyne co stamtąd pamiętam to nauka pisma technicznego co było cholernie nużącym i niepotrzebnym zajęciem. No i raz robiliśmy tosty. Ale tak to był to najbardziej absurdalny przedmiot szkolny jaki miałem.

Nie wiem jak inni, aczkolwiek u mnie jest duży nacisk na rysunek techniczny, jego czytanie. Mieliśmy też projektowanie w prostym programie pokoju, jego rysunek techniczny i makietę do zrobienia. Poza tym rodzaje plastików, coś o drewnie, rodzaje papieru, jego formaty. Rodzaje metali bodajże i jakieś jeszcze.

Avatar
Konto usunięte
A odnośnie tematu - "Czy muzyka, plastyka oraz technika w szkole podstawowej powinna być oceniana?"
Muzyka
W obecnej formie? - trudno mi powiedzieć
Ogółem nie widzę głębszego sensu we wkuciu kilko niepotrzebnych tekstów. Nie wiem jak inni, ale ja miałem na tym coś o nutach. No i kucie tekstów na pamięć, które trzeba potem recytować do muzyki. Jeszcze podział, rozróżnianie instrumentów muzycznych było. Uważam, że te lekcje powinny skupiać się raczej na nauce gdy na jakimś instrumencie. Ewentualnie jakieś ćwiczenia na śpiew.

Plastyka
W obecnej formie? - w ogóle taki przedmiot nie powinien istnieć
Nie mogę mówić za wszystkich - rzecz jasna - ale u mnie lekcje te polegały na... rysowaniu tego co powiedziała nasza nauczycielka. No niby plastyka. Tylko co to komu daje? Myślę, iż powinny te lekcje wyglądać tak, że zapoznajemy się z technikami artystycznymi, artystami, arcydziełami sztuki, epokami, rodzajami kadrów et cetera. Rysunkowe ćwiczenia też by były, ale nie na zasadzie "narysuj swój autoportret" i tyle, tylko "narysuj swój autoportret w stylu nadrealistycznym" co poprzedzone byłoby tym, co to ten styl nadrealistyczny i tym, jak naszkicować tą twarz. W sensie - najpierw kółko, potem linie tak i tak, oczy osadzone są na mniej więcej takiej wysokości et cetera.

Zajęcia techniczne
W obecnej formie? - tak
Jedyne co mam przeciwko zajęciom technicznym to to, że ilość godzin jest zmniejszona i że za mało wiedzy się przekazuje. Uważam, że powinno być więcej o różnych materiałach. No i szkoły powinny mieć jakąś pracownie, gdzie dziecko pracuje z wiertarką czy piłą. Osobiście miałem szczęście chodzić do szkoły gdzie taka była, ale z tego co kojarzę to jest coś takiego rzadkością.

Avatar tadeusz999
Adv, plastyka jednak pomaga w rozwijaniu wyobraźni przestrzennej, co jest niezwykle przydatne dla mózgu a muzyka relaksuje i napawa często mózg uczuciem klimatu, nostalgii - potrafi motywować i wprawia umysł w lepszy nastrój podczas słuchania. Także raczej się z tobą nie zgadzam, poza zagadnieniem związanym z zajęciami technicznymi, rzecz jasna.

Avatar MorsZDidgeridoo
Plastyka uczaca tego co napisal Tadeusz, ja najbardziej. Byleby tylko nie byla oceniana

Avatar
Konto usunięte
tadeusz999 pisze:
Adv, plastyka jednak pomaga w rozwijaniu wyobraźni przestrzennej, co jest niezwykle przydatne dla mózgu [...]

Niespecjalnie rozumiem jak rysowanie koślawych figur płaskich ma pomóc w wyobraźni przestrzennej.


tadeusz999 pisze:
a muzyka relaksuje i napawa często mózg uczuciem klimatu, nostalgii - potrafi motywować i wprawia umysł w lepszy nastrój podczas słuchania. [...]

Tylko, że po lekcjach muzyki nie będziesz umiał nagle tworzyć tej muzyki, a nie uwierzę, że samemu nigdy nie dotarłeś do niej. Jak już to umiał wyrecytować (nie śpiewać) wkuty tekst - jakąś pięść patriotyczną.

Avatar tadeusz999
Adv.

Na plastyce nie rysuje się tylko figur płaskich.
Na muzyce omawia się często muzykę klasyczną i analizuje ją, która według wielu osób ma klimat.

Avatar
Konto usunięte
A to przepraszam. U mnie to trochę inaczej wyglądało.
Na plastyce w sumie tylko figury płaskie, bo przestrzennie nikt nie uczył rysować. Ani cieniować, więc wszystko było płaskie. Na muzyce z kolei po prostu uczyliśmy się tekstów na pamięć.

Avatar tadeusz999
Ale, Adv, masz troszeczkę racji. Zamiast plastyki w kontekście geometrii mamy matematykę, także opcjonalnie plastyka winna być dodatkowa a na matematyce więcej zagadnień analizujących wyobraźnię logiczną. A muzyka też dodatek, bo muzyka winna też być przyjemnością, a nie obowiązkiem, moim zdaniem.

Odpowiedź

Pokaż znaczniki BBCode, np. pogrubienie tekstu

Dodaj zdjęcie z dysku

Dodaj nowy temat Dołącz do grupy +
Avatar Mijak
Właściciel: Mijak
Grupa posiada 52095 postów, 1182 tematów i 322 członków

Opcje grupy Wielki Zderz...

Sortowanie grup

Grupy

Popularne

Wyszukiwarka tematów w grupie Wielki Zderzacz Poglądów